Během veletrhu TRAKO 2025 představila společnost Stadler tisící vozidlo ze svého polského závodu. Jubilejním vlakem je pětivozová elektrická jednotka FLIRT, která posílí flotilu dopravce Koleje Mazowieckie. Tato jednotka je první z 75 objednaných, které regionální dopravce zadal. Máme detailní popis a fotky interiéru.
Jak se rychle dostat z hlavního nádraží, resp. z centra Vídně na letiště Flughafen Wien (VIE)? Přímo na letiště metro nejezdí. Nejrychlejší spojení z centra zajišťuje vlak City Airport Train, který začíná ve stanici Wien Mitte. Pokud hledáte levnější variantu, vyplatí se příměstský vlak S-Bahn linky S7. Cestující z hlavního nádraží zase mohou využít rychlíky Railjet společnosti ÖBB. K dispozici jsou ale i autobusové linky Vienna Airport Lines z různých částí města a samozřejmě také taxi. Při nákupu jízdenky nezapomeňte, že letiště leží mimo hranice městské zóny Vídně.
Ve výšce 1 800 m n. m. se nad Lucernským jezerem zvedá hora Rigi, známá jako Královna hor. Nabízí celoroční zážitky – od jízdy nejstarší zubačkou v Evropě přes pěší túry a relax v minerálních lázních až po návštěvu tradiční švýcarské sýrárny. K tomu se přidávají i gurmánské zážitky, které dělají z Rigi ideální cíl pro všechny smysly.
Každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme rychlíkem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Vedle skutečných vlaků a kolejí tu bylo k vidění i několik modelových kolejišť a modelů.
Italské město Aosta je správním střediskem alpské oblasti na hranicích Švýcarska a Francie. Železniční trať do Aosty vede z Turína a nedávno byla elektrifikována. Protože region Valle d’Aosta má dobré zkušenosti s předcházejícími jednotkami od firmy Stadler, rozhodl se v březnu 2023 objednat šest jednotek FLIRT. Charakteristický vzhled nátěru i interiérového designu byl u nových elektrických vlaků zachován a zdůrazňuje ikonické prvky regionu Valle d’Aosta – živé barvy inspirované logem a erbem regionu.
ZSSK uspořádala na Střední odborné škole dopravní v Martině Den Akademie ZSSK. Akademie je vzdělávacím a tréninkovým centrem slovenského národního dopravce – Železničnej spoločnosti Slovensko. Jejím cílem je vzdělávat a připravovat nové pracovníky pro železnici, ale také zvyšovat kvalifikaci stávajících zaměstnanců. Za pět let vyškolila téměř 3 000 nových zaměstnanců pro dráhu.
Kdy se už konečně začne stavět nové brněnské nádraží? Pohledem běžného občana to totiž vypadá, že celý projekt spí. Právě proto proběhl v novém infocentru prezentační den Správy železnic na téma železničního uzlu Brno. V tomto brněnském informačním centru budou probíhat přednášky a debaty s občany o aktuálním stavu prací. K vidění je zde také model nové jižní čtvrti s nádražím.
Jak bude vypadat nové brněnské hlavní nádraží, víme už nějakou dobu, ale představit si, jak se celá lokalita promění, je těžké. Proto vznikl virtuální model Virtuplex, který pomáhá architektům a urbanistům při přípravě projektu. Nyní má každý z nás možnost zažít na vlastní kůži hlavní nádraží – model je na výstavišti pro veřejnosti. Máme odkaz na rezervační systém.
Na veletrhu železniční techniky TRAKO 2025 v polském Gdaňsku představila Škoda Group model lůžkového oddílu pro vozy finského státního dopravce. Model je v měřítku 1:1. Můžeme tedy vyzkoušet návrh uspořádání. Zajímavostí je, že tyto lůžkové kabiny jsou určeny pro dvoupodlažní vozy. Model prezentovala Škodovka na volné ploše ve vlastním stánku.
Jednou z novinek letošního veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku měla být prezentace nových rychlíkových vozů polského dopravce PKP Intercity. Počet cestujících na polské železnici trvale roste spolu s tím, jak Poláci masivně investují do dopravní infrastruktury. Stávající vozy však kapacitně nestačí. Proto se PKP rozhodlo objednat 300 nových vozů určených pro rychlost až 200 km/h. Premiéra se ale nekonala.
Cestující na nádraží v Brně-Králově Poli už mohou využívat novou odbavovací halu. K dispozici je pokladna ČD, placené toalety, místa k sezení a několik drobných obchodů. Hala slouží nejen cestujícím směřujícím na vlak, ale i těm, kteří využívají navazující uzel MHD u nádraží. Vznikla v rámci modernizace celého králopolského nádraží a přilehlých tratí. Nový je také orientační systém a odjezdové tabule. Nádraží je plně bezbariérové.
Úsek vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Rakvicemi získal dnes od Ministerstva životního prostředí souhlasné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Díky tomu je nyní definována poloha železnice v krajině, může začít výkup pozemků, pokračovat projektová příprava, soutěžit zhotovitele a archeologové se mohou pustit do vykopávek.
Každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme ve třech spojem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Jak se nám veletrh líbil – a k tomu mnoho fotek.
Na veletrhu Trako 2025 v polském Gdaňsku se představila nová nízkopodlažní jednotka PESA Elf 3.0 v barvách Lodžského vojvodství. Jde o první ze čtrnácti souprav, které pro toto vojvodství vyrábí bydhošťské závody PESA. Jedná se o příměstskou jednotku s prostorem pro kola i kočárky, s velkým počtem míst k sezení, ale menším prostorem pro stojící cestující.
Od úterý 23. do pátku 26. září 2025 se Gdaňsk stane centrem evropského železničního průmyslu díky 16. ročníku Mezinárodního železničního veletrhu TRAKO. Jde o největší veletrh tohoto druhu ve střední a východní Evropě a druhý největší na celém kontinentu. Nadcházející ročník slibuje rekordní účast – svou přítomnost již potvrdilo 695 vystavovatelů z 29 zemí.
Po vyhlášení architektonické soutěže na nový Vyšehradský most na Výtoni se zvedla vlna odporu proti přesunutí starého mostu a jeho nahrazení novým trojkolejným železničním mostem. Důvodem je odpor části veřejnosti sdružené ve spolku Nebourat, dále stanoviska pražských památkářů a zejména doporučení UNESCO, které prosazuje zachování mostu jako součásti pražského panoramatu.
Jaké obchody najdete na pražském hlavním nádraží? Kde se zde dá dobře najíst? Připravili jsme pro vás přehled restaurací, jídelen, kaváren a fastfoodů, stejně jako seznam obchodů, včetně lékárny a prodejny jízdenek na městskou hromadnou dopravu. U jídelen a kaváren, které jsme osobně navštívili, najdete i podrobnější popis a hodnocení.
Dnes proběhlo slavnostní otevření Informačního centra rozvojových projektů v Brně. Když chtějí Brňané a Brňanky vědět, jak bude moravská metropole vypadat za několik let, kde bude stát nové nádraží a jak bude vypadat, nebo pokud se chtějí dozvědět více o vysokorychlostních tratích v okolí Brna, mohou navštívit Informační centrum rozvojových staveb na Panenské 1 v přízemí budovy Domini Park.
V září 2025 vyšla Ročenka dopravy za rok 2024. Ročenku vydává Ministerstvo dopravy každoročně a slouží k porovnávání vývoje přepravy nejen na železnici, ale i v dalších druzích dopravy. Jako výchozí rok je stanoven rok 2015. Některé hodnoty za rok 2024 jsou však více než překvapivé a zasloužily by si hlubší rozbor, zda data nebyla chybně naměřena.
Modernizace železnice na Moravě pokračuje. Začala stavba 5. úseku trati Brno–Přerov. Trať získá druhou kolej a rychlost se zdvojnásobí. Celý projekt je rozdělen do pěti částí. Na úseku z Nezamyslic do Kojetína se už pracuje, nyní přichází na řadu další. Přestože je trať někdy označována jako vysokorychlostní, ve skutečnosti půjde o klasickou železnici s rychlostí 200 km/h.
Modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem je hotová. Dnes byl předán do užívání úsek mezi Mstěticemi a Čelákovicemi. Tato železniční trať hraje významnou roli v příměstské dopravě, ale intenzivně ji využívají také dálkové vlaky do Hradce Králové. Nejen pro obyvatele Čelákovic, ale i Hradce a dalších měst a obcí je to dobrá zpráva. Dokončení modernizace přinese rychlejší a pohodlnější cestování vlakem, což se projeví v dalším nárůstu počtu cestujících.
Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Jednotka Pendolino na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.
Unikátní fenomén české železniční a turistické kultury: stylizované miniatury hradů a zámků (betonové či kamenné stavbičky s věžemi, hradbami a cimbuřím) umístěné přímo na nádražích nebo v jejich okolí. Nejde o přesné modely – spíše o lidovou tvořivost. Nikde ve světě nic podobného nemají. Víte o takovém hradu u nádraží? Pošlete nám tip. Chceme udělat jejich přehled.
Nádraží mají spojovat – a to i jednotlivé břehy města na obou stranách kolejí. V srpnu 2025 proběhla prohlídka staveniště největší současné železniční stavby v Praze – přestavby nádraží Praha-Smíchov. Po dokončení modernizace budou cestující na Smíchově využívat moderní dopravní uzel s pohodlným přestupem z vlaku nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy. Nádraží se zároveň stane přirozeným centrem nové čtvrti, která v jeho okolí vyrůstá.
Pozitivní ohlasy cestujících a zahraničních partnerů na provoz moderních jednotek ComfortJet přiměly České dráhy k vyhlášení zadávacího řízení na dodávku dalších 10 netrakčních jednotek pro dálkovou dopravu. Netrakční znamená, že se bude jednat o ucelené soupravy bez lokomotivy. S úspěšným uchazečem uzavřou ČD rámcovou dohodu o dodávce vlaků.
České dráhy zahájily modernizaci servisního zázemí Střediska údržby v Hradci Králové. Součástí investice za více než 200 mil Kč je rekonstrukce stávající servisní haly, ale i vybudování zcela nového opravárenského zázemí v přilehlém objektu. Nové zázemí zajistí kvalitní podmínky pro údržbu regionálních jednotek RegioPanter a RegioFox i dálkových vozů linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov.
19. 8. 2025 | 0 comments on V depu v Hradci Králové se dočkají modernějšího servisního zázemí | 458 |Vltava pod lipenskou přehradou se od 21. do 24. srpna 2025 stane dějištěm legendárního závodu v extrémním kayakingu Devils Extreme Race a dalších vodáckých závodů v kayakingu, raftingu a paddleboardingu. ČD v souvislosti s tím posílí dopravu zejména v úseku mezi Vyšším Brodem a Lipnem nad Vltavou a na trati nasadí soupravy s vozy vhodnými pro přepravu lodí, kterými se budou moci účastníci Devils Extreme Race vracet zpět do místa startu závodů.
Nové nádraží Brno-Černovice obslouží velké území Brna a výrazně zlepší dopravní dostupnost. Podle předpokladů by se černovické nádraží mělo stát „dvojkou“ v počtu odbavených cestujících a výrazně předběhnout i Královo Pole. Po dokončení nového hlavního nádraží bude možné opustit a zrušit železniční násep oddělující Černovice od „jejich“ řeky Svitavy.
Železniční společnost Slovensko spustila testování švýcarské mobilní aplikace pro nákup jízdenek FAIRTIQ. Co by změna měla přinést cestujícím? Namísto zdlouhavého hledání spojení, výběru tarifů a placení v několika krocích stačí na začátku cesty potvrdit začátek cesty a na konci cesty její ukončení. Aplikace sama vypočítá jízdné.
Nádraží Praha-Bubny leží na dvou významných příměstských tratích: jedna vede do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem, druhá směřuje přes Výstaviště na letiště a do Kladna. Modernizace této druhé trati stále probíhá. Stanice Praha-Bubny rovněž zajišťuje pohodlný přestup na metro linky C – přímo na pražské hlavní nádraží.
Fantova budova na pražském hlavním nádraží je jednou z nejvýznamnějších secesních staveb u nás. Od roku 2019 probíhala rozsáhlá a památkově náročná oprava severního křídla. Tato etapa byla v listopadu 2023 úspěšně dokončena. Od července 2025 probíhá modernizace jižní části Fantovy budovy. Rozdělení haly na dvě patra zmizí a obnoví se původní velikost secesních prostor.
Na Slovensku se od 1. srpna rozšiřuje počet tratí, kde už ve vlaku nepotkáte průvodčího. Jízdenku si musíte koupit předem – ve vlaku to nebude možné. Týká se to i tratí v Tatrách. Současně se od pátku zjednodušuje cestování zdarma. Část cestujících na Slovensku totiž může jezdit vlaky bezplatně. Podmínkou ale dosud bylo „zakoupení“ jízdenky u pokladny. Nově postačí pouze průkaz. Opatření se však týká pouze regionálních vlaků. U rychlíků si pro bezplatnou jízdenku musíte i nadále zajít k pokladně.




















































