Na veletrhu železniční techniky TRAKO 2025 v polském Gdaňsku představila Škoda Group model lůžkového oddílu pro vozy finského státního dopravce. Model je v měřítku 1:1. Můžeme tedy vyzkoušet návrh uspořádání. Zajímavostí je, že tyto lůžkové kabiny jsou určeny pro dvoupodlažní vozy. Model prezentovala Škodovka na volné ploše ve vlastním stánku.
Jednou z novinek letošního veletrhu TRAKO 2025 v Gdaňsku měla být prezentace nových rychlíkových vozů polského dopravce PKP Intercity. Počet cestujících na polské železnici trvale roste spolu s tím, jak Poláci masivně investují do dopravní infrastruktury. Stávající vozy však kapacitně nestačí. Proto se PKP rozhodlo objednat 300 nových vozů určených pro rychlost až 200 km/h. Premiéra se ale nekonala.
Cestující na nádraží v Brně-Králově Poli už mohou využívat novou odbavovací halu. K dispozici je pokladna ČD, placené toalety, místa k sezení a několik drobných obchodů. Hala slouží nejen cestujícím směřujícím na vlak, ale i těm, kteří využívají navazující uzel MHD u nádraží. Vznikla v rámci modernizace celého králopolského nádraží a přilehlých tratí. Nový je také orientační systém a odjezdové tabule. Nádraží je plně bezbariérové.
Na nádraží v Ústí nad Orlicí jsou tři nástupiště. Všechna jsou dostupná podchodem a nádraží je plně bezbariérové. Zdejší zvláštností je široké druhé nástupiště, uprostřed kterého stojí historická budova nádraží. V ní se nachází skromný bufet. Čekárna s pokladnami je u vstupu do podchodu. Pokud vám však jede vlak z tohoto druhého nástupiště, věnujte zvýšenou pozornost značení a odjezdovým tabulím, zejména tomu, ze které koleje vlak odjíždí. Kvůli této staré budově je nádraží značně nepřehledné.
Úsek vysokorychlostní trati mezi Modřicemi a Rakvicemi získal dnes od Ministerstva životního prostředí souhlasné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Díky tomu je nyní definována poloha železnice v krajině, může začít výkup pozemků, pokračovat projektová příprava, soutěžit zhotovitele a archeologové se mohou pustit do vykopávek.
Každé dva roky se v polském Gdaňsku koná železniční veletrh TRAKO. Letos probíhal od úterý 23. září do pátku 28. září 2025. Cestovali jsme ve třech spojem ČD Baltic Express, který od letošního roku zajišťuje přímé spojení z Prahy přes Ústí nad Orlicí a Wroclaw až do Gdaňsku. Jak se nám veletrh líbil – a k tomu mnoho fotek.
Od úterý 23. do pátku 26. září 2025 se Gdaňsk stane centrem evropského železničního průmyslu díky 16. ročníku Mezinárodního železničního veletrhu TRAKO. Jde o největší veletrh tohoto druhu ve střední a východní Evropě a druhý největší na celém kontinentu. Nadcházející ročník slibuje rekordní účast – svou přítomnost již potvrdilo 695 vystavovatelů z 29 zemí.
Po vyhlášení architektonické soutěže na nový Vyšehradský most na Výtoni se zvedla vlna odporu proti přesunutí starého mostu a jeho nahrazení novým trojkolejným železničním mostem. Důvodem je odpor části veřejnosti sdružené ve spolku Nebourat, dále stanoviska pražských památkářů a zejména doporučení UNESCO, které prosazuje zachování mostu jako součásti pražského panoramatu.
Značení cesty do podchodu a číslování kolejí si na nádraží v Českém Brodě zaslouží zlepšení. A když se k tomu přidá odjezdová tabule autobusů na verandě, kde by většina cestujících čekala tabuli s odjezdy vlaků, je o zmatek postaráno. Z podchodu vedou na nástupiště výtahy, ale bezbariérový přístup vyžaduje zacházku.
Na vlakovém nádraží ve Valašském Meziříčí jsou nízká a nerovná nástupiště. Na to druhé a třetí se dostanete pouze podchodem. Z něj vedou nahoru na nástupiště jen schody, výtah zde není. Na nádraží je pokladna, ČD centrum, toalety a trafika. Z boku budovy se nachází bufet. Celkově však nádraží působí zanedbaným a ušmudlaným dojmem.
Jaké obchody najdete na pražském hlavním nádraží? Kde se zde dá dobře najíst? Připravili jsme pro vás přehled restaurací, jídelen, kaváren a fastfoodů, stejně jako seznam obchodů, včetně lékárny a prodejny jízdenek na městskou hromadnou dopravu. U jídelen a kaváren, které jsme osobně navštívili, najdete i podrobnější popis a hodnocení.
Dnes proběhlo slavnostní otevření Informačního centra rozvojových projektů v Brně. Když chtějí Brňané a Brňanky vědět, jak bude moravská metropole vypadat za několik let, kde bude stát nové nádraží a jak bude vypadat, nebo pokud se chtějí dozvědět více o vysokorychlostních tratích v okolí Brna, mohou navštívit Informační centrum rozvojových staveb na Panenské 1 v přízemí budovy Domini Park.
V září 2025 vyšla Ročenka dopravy za rok 2024. Ročenku vydává Ministerstvo dopravy každoročně a slouží k porovnávání vývoje přepravy nejen na železnici, ale i v dalších druzích dopravy. Jako výchozí rok je stanoven rok 2015. Některé hodnoty za rok 2024 jsou však více než překvapivé a zasloužily by si hlubší rozbor, zda data nebyla chybně naměřena.
Modernizace železnice na Moravě pokračuje. Začala stavba 5. úseku trati Brno–Přerov. Trať získá druhou kolej a rychlost se zdvojnásobí. Celý projekt je rozdělen do pěti částí. Na úseku z Nezamyslic do Kojetína se už pracuje, nyní přichází na řadu další. Přestože je trať někdy označována jako vysokorychlostní, ve skutečnosti půjde o klasickou železnici s rychlostí 200 km/h.
Vlakové nádraží v Táboře je komplikované. Nástupiště u koleje 1 je vlevo, vedle nádraží. Pro příchod na nástupiště u kolejí 2 až 5 musíte využít podchod. Ten je přístupný jak po schodech, tak výtahy. Nástupiště pro vlaky do Bechyně je vpravo od nádraží. Jak na nástupištích, tak v podchodu, jsou odjezdové tabule.
Modernizace trati z Prahy do Lysé nad Labem je hotová. Dnes byl předán do užívání úsek mezi Mstěticemi a Čelákovicemi. Tato železniční trať hraje významnou roli v příměstské dopravě, ale intenzivně ji využívají také dálkové vlaky do Hradce Králové. Nejen pro obyvatele Čelákovic, ale i Hradce a dalších měst a obcí je to dobrá zpráva. Dokončení modernizace přinese rychlejší a pohodlnější cestování vlakem, což se projeví v dalším nárůstu počtu cestujících.
Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Jednotka Pendolino na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak dostanou do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.
Unikátní fenomén české železniční a turistické kultury: stylizované miniatury hradů a zámků (betonové či kamenné stavbičky s věžemi, hradbami a cimbuřím) umístěné přímo na nádražích nebo v jejich okolí. Nejde o přesné modely – spíše o lidovou tvořivost. Nikde ve světě nic podobného nemají. Víte o takovém hradu u nádraží? Pošlete nám tip. Chceme udělat jejich přehled.
Nádraží ve Veselí nad Lužnicí je krásné. Nedávno prošlo kompletní modernizací, která mu navrátila původní vzhled a současně zajistila uživatelsky přívětivé prostředí se službami, které dnešní cestující očekávají. Vše je bezbariérové, značení je přehledné a u nádraží je nové autobusové nádraží, kde začíná podchod. Ten je úžasně vymalován.
Nádraží mají spojovat – a to i jednotlivé břehy města na obou stranách kolejí. V srpnu 2025 proběhla prohlídka staveniště největší současné železniční stavby v Praze – přestavby nádraží Praha-Smíchov. Po dokončení modernizace budou cestující na Smíchově využívat moderní dopravní uzel s pohodlným přestupem z vlaku nejen na tramvaje a metro, ale také na příměstské a dálkové autobusy. Nádraží se zároveň stane přirozeným centrem nové čtvrti, která v jeho okolí vyrůstá.
Pozitivní ohlasy cestujících a zahraničních partnerů na provoz moderních jednotek ComfortJet přiměly České dráhy k vyhlášení zadávacího řízení na dodávku dalších 10 netrakčních jednotek pro dálkovou dopravu. Netrakční znamená, že se bude jednat o ucelené soupravy bez lokomotivy. S úspěšným uchazečem uzavřou ČD rámcovou dohodu o dodávce vlaků.
Nádraží v Bystřici pod Hostýnem má tři nástupiště. Ta jsou nízká, bez označení a při příchodu musíte překračovat koleje. Chybí tu odjezdová tabule. Je tu ale hlášení staničního rozhlasu. Na verandu navazuje velká čekárna, kde je pokladna, automat na kafe a placené záchody. Zastávka autobus, východiště turistických cest a parkování kol a aut je před nádražím.
Chrudimské nádraží prošlo kompletní modernizací. Díky tomu je plně bezbariérové a nabízí vysoká, bezpečná nástupiště. Zastavují zde vlaky z Pardubic do Hlinska i spoje směr Moravany. Při přestupování na navazující autobusy však buďte pozorní – jsou zde dvě stanoviště autobusů, každé pod jiným názvem, a přitom jen kousek od sebe.
Přístup na všechna nástupiště je v Úvalech bezbariérový. Na nádraží jsou odjezdové tabule i hlášení, které upozorňuje také na projíždějící vlaky kolem hrany nástupiště. Na nádraží se nachází čekárna, pokladna a dva malé obchody. U nádraží je autobusová zastávka, stojany na kola a parkoviště pro auta. Pozor jen na označování nástupiště 1 a 1A.
České dráhy zahájily modernizaci servisního zázemí Střediska údržby v Hradci Králové. Součástí investice za více než 200 mil Kč je rekonstrukce stávající servisní haly, ale i vybudování zcela nového opravárenského zázemí v přilehlém objektu. Nové zázemí zajistí kvalitní podmínky pro údržbu regionálních jednotek RegioPanter a RegioFox i dálkových vozů linky R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov.
19. 8. 2025 | 0 comments on V depu v Hradci Králové se dočkají modernějšího servisního zázemí | 430 |Vltava pod lipenskou přehradou se od 21. do 24. srpna 2025 stane dějištěm legendárního závodu v extrémním kayakingu Devils Extreme Race a dalších vodáckých závodů v kayakingu, raftingu a paddleboardingu. ČD v souvislosti s tím posílí dopravu zejména v úseku mezi Vyšším Brodem a Lipnem nad Vltavou a na trati nasadí soupravy s vozy vhodnými pro přepravu lodí, kterými se budou moci účastníci Devils Extreme Race vracet zpět do místa startu závodů.
Nové nádraží Brno-Černovice obslouží velké území Brna a výrazně zlepší dopravní dostupnost. Podle předpokladů by se černovické nádraží mělo stát „dvojkou“ v počtu odbavených cestujících a výrazně předběhnout i Královo Pole. Po dokončení nového hlavního nádraží bude možné opustit a zrušit železniční násep oddělující Černovice od „jejich“ řeky Svitavy.
Na nádraží ve Světlé nad Sázavou je pět nízkých, úzkých nástupišť bez označení. Protože zde chybí podchod, cestující musí při přestupu překračovat koleje a obcházet vlaky. Hlášení o příjezdu soupravy zaznívá až na poslední chvíli, proto nevstupujte předčasně na nástupiště – kolem může projet jiný vlak.
Nádraží ve Slavičíně leží ve Zlínském kraji, na začátku Bílých Karpat. Má dvě opravdu úzká a nízká nástupiště. První nástupiště je vlevo a druhé přes kolej vpravo od staniční budovy. Na nádraží není pokladna ani vnitřní čekárna. Je tu ale hlášení staničního rozhlasu a odjezdová tabule. Na verandě pod střechou je lavička
Vlaková zastávka Praha-Výstaviště byla slavnostně otevřena 1. srpna 2025 spolu s novým úsekem trati a stanicí Praha-Bubny. Dvoukolejná trať je nově vedena po viaduktu nad uliční sítí. Ze zastávky Výstaviště je pohodlný přístup do Stromovky a na holešovické výstaviště. Na druhou stranu vede trať k metru Vltavská na lince C a k Masarykovu nádraží. Díky tomu nabízí rychlé spojení do centra města.
Železniční společnost Slovensko spustila testování švýcarské mobilní aplikace pro nákup jízdenek FAIRTIQ. Co by změna měla přinést cestujícím? Namísto zdlouhavého hledání spojení, výběru tarifů a placení v několika krocích stačí na začátku cesty potvrdit začátek cesty a na konci cesty její ukončení. Aplikace sama vypočítá jízdné.
Přechod kolejí v Holešově je pohodlný i pro cestující s kočárkem nebo kolem. Na obou nástupištích jsou odjezdové tabule a na nástupišti u koleje 2 jsou přístřešky s lavičkami. Nechybí ani hlášení staničního rozhlasu. Na nádraží je čekárna, pokladna, automaty na kávu a balené potraviny, záchody. U vlakového nádraží se nachází také autobusové nádraží, kam dojdete pod střechou.
Nádraží Praha-Bubny leží na dvou významných příměstských tratích: jedna vede do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem, druhá směřuje přes Výstaviště na letiště a do Kladna. Modernizace této druhé trati stále probíhá. Stanice Praha-Bubny rovněž zajišťuje pohodlný přestup na metro linky C – přímo na pražské hlavní nádraží.
Fantova budova na pražském hlavním nádraží je jednou z nejvýznamnějších secesních staveb u nás. Od roku 2019 probíhala rozsáhlá a památkově náročná oprava severního křídla. Tato etapa byla v listopadu 2023 úspěšně dokončena. Od července 2025 probíhá modernizace jižní části Fantovy budovy. Rozdělení haly na dvě patra zmizí a obnoví se původní velikost secesních prostor.
Nádraží Praha-Bubny využijte, pokud přestupujete z pražského hlavního nádraží. Vlaky z Bubnů totiž začínají a končí na Masarykově nádraží, které je od toho hlavního nádraží dostupné prakticky jen pěšky. Abyste nemuseli 15 minut jít pěšky, využijte metro linky C ze stanice "Vltavská". Ta se nachází přímo u nového nádraží v Bubnech a jeďte přímo do stanice metra "Hlavní nádraží". Je to nejrychlejší a zároveň nejpohodlnější přestup mezi vlaky z hlavního nádraží a vlaky směr Kladno a Kralupy nad Vltavou.
Na nádraží Žďár nad Sázavou začíná odbočná trať do Tišnova (a Brna) přes Nové Město na Moravě. Někteří cestující si nedají pozor a místo rychlé přímé cesty do Brno nedobrovolně zvolí pomalou jízdu přes Vysočinu. Na nádraží je prostorná hala, čekárna, jídelna a také kavárna. Nástupiště i hala je přístupná výtahy.
Na Slovensku se od 1. srpna rozšiřuje počet tratí, kde už ve vlaku nepotkáte průvodčího. Jízdenku si musíte koupit předem – ve vlaku to nebude možné. Týká se to i tratí v Tatrách. Současně se od pátku zjednodušuje cestování zdarma. Část cestujících na Slovensku totiž může jezdit vlaky bezplatně. Podmínkou ale dosud bylo „zakoupení“ jízdenky u pokladny. Nově postačí pouze průkaz. Opatření se však týká pouze regionálních vlaků. U rychlíků si pro bezplatnou jízdenku musíte i nadále zajít k pokladně.
Nádraží Velký Osek má pět nástupišť. Všechna jsou nízká a bez označení. Nenajdete zde odjezdovou tabuli, pouze hlášení staničním rozhlasem. Příchod na nástupiště je možný až po příjezdu a zastavení vlaku, a to po panelových přechodech přes koleje. Na nádraží je čekárna s pokladnou. K dispozici je automat na kávu a toaleta – klíče jsou k vyzvednutí na pokladně.